Geschiedenis Carrierecafe

Een werving & selectiebureau waar je ook een broodje kunt eten. Een Carrierecafe, zeg maar. Dorien Smit werkt in het jaar 2000 als vestigingsmanager bij een uitzendbureau en oppert het idee, inclusief de door haar bedachte naam voor het concept. Er wordt niet enthousiast op gereageerd. “Dat doen wij niet. Wij zijn een uitzendbureau.” Een ruime twee jaar later opent ze de deuren van Carrierecafe aan de Croeselaan in Utrecht. Ze heeft besloten om voor zichzelf te beginnen. Op deze pagina doen we de geschiedenis van ons bedrijf uitgebreid uit de doeken.

 

Gestrand op een terras aan de Amazonerivier

Anno 2001. Dorien is op reis met haar nieuwe vriend, Erwin ter Horst, in Zuid-Amerika. Dat is altijd al een droombestemming geweest voor haar, maar het is er nog niet eerder van gekomen. Ze zijn samen gestrand in Leticia. Een dorp aan de amazonerivier op het drielandenpunt van Colombia, Peru en Brazilië. Het klinkt als een spectaculair oord, maar eigenlijk is er weinig te doen. Ze moeten wachten tot de amazoneboot vertrekt richting Manaus (Brazilië). Een andere optie is er op dat moment niet. Ze zitten drie dagen op het terras en praten over van alles en nog wat. Dorien vertelt dat ze heel graag een Carrierecafe zou willen openen. Erwin reageert: “Waarom doe je dat dan niet gewoon?”

 

Ook dit avontuur durven ze samen wel aan. Tijdens de rest van de reis geven ze het plan handen en voeten. Het begint langzaamaan duidelijk te worden dat Carrierecafe niet langer een idee, maar een bedrijf gaat worden. Bij terugkeer in Nederland heeft Erwin nog wat vakantietijd over. Hij gebruikt die tijd om een businessplan te schrijven.

 

Doe mij maar een broodje opslag!

Op zaterdag 9 februari 2002 is het feest. Carrierecafe opent haar deuren aan de Croeselaan in Utrecht, om de hoek bij het welbekende Rabobank hoofdkantoor. Voorbijgangers eten er een broodje opslag of ontslag met een kopje koffie. Werkzoekenden komen er op bezoek voor een intake. Dorien doet de eerste maanden alles alleen. Maar dat houdt ze niet lang vol. Erwin zegt zijn baan op en komt helpen. Hij krijgt een crash course recruitment – hij komt immers uit de IT-wereld en heeft geen ervaring in de arbeidsbemiddeling – en begint met werven.

 

 

In de eerste maanden werken ze tachtig uur per week om genoeg omzet te draaien. Op werkdagen besteden ze zoveel mogelijk tijd aan werving en daarnaast aan het incidentele broodje en kopje koffie. Het aanvankelijke idee, dat bezoekers die voor een kop koffie komen ook hun CV op de bar achter laten, komt in de praktijk weinig voor. Hun klandizie is netjes te verdelen in twee groepen: de horecaklant en de sollicitant. Maar het unieke concept levert ze wel een hoop extra aandacht op. Lokale, regionale en landelijke media besteden aandacht aan Carrierecafe.

 

Digitale innovatie maakt het verschil

Carrierecafe blijft uiteindelijk tot eind 2004 in het pand aan de Croeselaan gevestigd. Het concept wordt een succes. Eén van de oorzaken van het succes is de online sollicitatie. In die tijd is solliciteren nog een proces met veel drempels. Je loopt een uitzendbureau binnen, laat je CV achter, belt er een aantal keren achteraan. Geen prettig proces. Erwin bouwt een website waar heel eenvoudig en snel op gesolliciteerd kan worden. Dat gebeurt op grote schaal, ze ontvangen 100-150 sollicitaties per dag. Digitale concurrentie bestaat er in die tijd nauwelijks. Ze krijgen het zo druk dat ze zelf geen tijd hebben om al die reacties te bekijken. Een fulltime medewerker is op dat moment nog te duur. Een stagiair doet de voorselectie, om ze wat te ontlasten. Zij wordt op een later moment de eerste interne medewerker van Carrierecafe.

 

1000 biertjes is één werving

De horeca-omzet van Carrierecafe is in de eerste jaren een fractie van de wervingsomzet. Of zoals Erwin het omschrijft: “1000 biertjes tappen staat gelijk aan één werving.” Het besluit is genomen: het wordt tijd om een ‘serieus kantoorpand’ te zoeken en het horecagedeelte te laten varen. Er volgt een verhuizing naar Nieuwegein. In één van de kantoorunits die ze huren wordt een barretje gebouwd, om de identiteit van Carrierecafe in leven te houden. Ook de traditie om regelmatig een feestje te geven blijft bestaan tot vandaag de dag.

 

 

In de jaren 2005, 2006 en 2007 groeit Carrierecafe gestaag door. Er worden meer interne medewerkers aangenomen en de omzet neemt ieder jaar toe. Carrierecafe is niet langer uitsluitend een werving & selectiebureau. Er wordt steeds vaker gekozen voor detachering. Overigens wordt er in die tijd ook aan payrolling en detavast gedaan. In 2008 heeft Carrierecafe een team van tien man intern en ook worden Erwin en Dorien eigenaar van het gebouw dat ze tot dat moment huren.

 

Kredietcrisis slaat in als een bom

Oktober 2008. Er gaan al maanden horrorverhalen rond over de kredietcrisis. In de Verenigde Staten is de economische schade al aanzienlijk. Het is tot dan toe nog niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn voor de Nederland, maar er wordt gevreesd voor het ergste. Die angst blijkt terecht. Voor Carrierecafe en ondernemers Erwin en Dorien kan de timing niet erger. Ze hebben net een vakantiehuis aangeschaft, ze hebben doorlopend intern opgeschaald en ze hebben – zoals eerder vermeld – zojuist het pand dat ze tot dan hebben gehuurd – overgenomen. De gevolgen van de crisis voor Carrierecafe: het direct wegvallen van bestaande grote opdrachten, marges die soms wel tot 50% worden verlaagd en vooral: het bijna volledig wegvallen van wervingsverzoeken.

 

De jaren die erop volgen zijn de donkere jaren in de historie van Carrierecafe. Anderhalf jaar na de start van de crisis is er nog maar één interne medewerker over. Gelukkig hebben ze aardig wat vet op de botten. Ze investeren in een aantal andere ondernemingen om het omzetverlies te compenseren. Alleen ION Industries wordt uiteindelijk een succes. De overige avonturen hakken in op de buffer van Carrierecafe. In die jaren leren Erwin en Dorien veel over de andere kant van ondernemen: de risico’s die tegenover de kansen staan. Maar ze worden er sterker van en ze kunnen de opgedane lessen gebruiken om opnieuw een succes van Carrierecafe te maken.

 

Carrierecafe herpakt zich

Het duurt uiteindelijk tot 2013 om Carrierecafe terug op het niveau te brengen van voor de crisis. Tussen de zomer van 2014 en 2015 wonen Erwin en Dorien in Portugal. Eén medewerker blijft achter in Nieuwegein om de backoffice te bemannen. De telefoon staat via een Voice-IP-verbinding doorgelust naar hun tijdelijke woning in de Algarve. Niemand heeft door dat Carrierecafe vanuit het buitenland wordt gerund. Het valt mensen alleen op dat ze in december nog hartstikke bruin zijn. In 2015 groeit Carrierecafe zo snel, dat Erwin en Dorien na een jaar terugkeren naar Nederland. Het bedrijf wordt te groot om vanuit het buitenland te coördineren.

 

 

Carrierecafe passeert de grens van 100 gedetacheerden in het voorjaar van 2017. Tot dan toe een record. De succesfactoren zijn door de jaren heen hetzelfde gebleven: veel persoonlijke aandacht voor kandidaten, een goede relatie opbouwen en zorgen voor leuke feestjes. Maar er is in die jaren van groei ook een nieuwe succesfactor: CC-Staffing. Dit is een constructie die zeer geschikt is voor ZZP’ers. Per 1 mei 2016 is de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) van kracht, om schijnwerknemerschap tegen te gaan. In reactie daarop besluiten veel opdrachtgever geen ZZP’ers meer aan te nemen. Het CC-Staffing concept biedt een uitkomst voor iedereen en dat op een arbeidsrechtelijk correcte manier. Het biedt een hoog nettoloon voor oud ZZP’ers en het biedt opdrachtgevers de mogelijkheid om flexkrachten in te huren zonder discussies over verkapt werkgeverschap. Anno 2022 is het concept door de tijd achterhaald, maar in de jaren daarvoor levert het een grote bijdrage aan de groei van Carrierecafe.

 

Carrierecafe begint een interne groeicampagne

De jaren 2017 tot en met 2021 staan in het teken van interne groei. Het recruitmentteam wordt verder uitgebreid en er worden ook steeds meer medewerkers aangenomen die gespecialiseerd zijn in andere werkzaamheden. Er worden afdelingen gevormd: HR, Finance & Marketing. Carrierecafe wordt groter en professioneler. De grens van 150 gedetacheerden wordt verbroken. De omzet vertoont structureel een stijgende lijn.

 

Als coronapandemie Nederland bereikt, eind februari 2020, zijn Erwin en Dorien bang voor een herhaling van het kredietcrisisscenario. Gelukkig blijkt deze angst grotendeels ongegrond. De groeiplannen worden uiteindelijk iets naar beneden bijgesteld in dat jaar. Maar qua omzet groeit het bedrijf gewoon door. In 2021 wordt de stijgende lijn doorgezet. Op 1 januari 2022 telt Carrierecafe 184 extern gedetacheerden. De magische grens van 200 is heel dichtbij en wordt naar verwachting nog in het eerste kwartaal bereikt!

 

Interview geschiedenis van Carrierecafe

In onderstaande video vertellen Erwin en Dorien in hun eigen woorden hoe zij de afgelopen twee decennia hebben ervaren.