Zeven ingrediënten voor werkgeluk

Thuis op je Werk – 10 februari 2020 door Fons Vaneker

Werkgeluk is belangrijk. Tijdens je werkende jaren ben je in totaal 73282 uur op kantoor. Woonverkeer neemt gemiddeld 18320 uur in. Het is dus niet gek dat gelukkig zijn in je werk essentieel is voor je totale geluk. Maar hoe zorg je nu voor maximaal geluk tijdens de kantooruren? Carrierecafe geeft je zeven tips.

Tip 1: werk dichtbij huis of woon dichtbij werk!

De impact van woonverkeer wordt veelal onderschat. In onderstaande tabel zie je hoeveel tijd je kwijt bent aan reizen wanneer je iedere dag 2 uur woonverkeer hebt. Heel veel.

Wat doe ik met mijn tijd?  Absolute uren (40 werkjaren) Relatieve tijd (40 werkjaren)
Werken 73282 21%
Woonwerkverkeer 18320 5,2%
Niet werken 142158 40,5%
Slapen 116880 33,3%
Het leven 350640 100%

Bovenstaande tabel gaat uit van weken met 5 werkdagen van 40 uur per week met in totaal 2 uur reistijd, 25 vakantiedagen, het gemiddelde aantal feestdagen per jaar en acht uur slaap per nacht.

Je bespaart dus tot maximaal 18320 uur door dicht bij je werk te gaan wonen. Bovendien maakt een korte afstand het mogelijk om de fiets te pakken of dagelijks de benenwagen uit de garage te halen. Kun je op de terugweg direct je hoofd even legen. Gewoon hartstikke gezond.

Tip 2: zoek iets dat bij je past

”Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken.” Bekende uitspraak van Mahatma Gandhi. Tegeltjeswijsheid. Helemaal waar en toch: leuk is niet altijd de juiste noemer. Je kunt je werk ook intellectueel uitdagend of intrigerend (Risk & Compliance) vinden of mogelijk geniet je van dagelijkse competitie met jezelf of anderen (Beleggen). Als senior weet vaak precies wat bij je past. Bij een jonge carrière is het soms nog wat lastiger om richting te bepalen. Voor starters kan een traineeship een goed middel zijn om erachter te komen wat bij je past. Hoe dan ook: het begint bij erkennen wie je bent (en niet wie je wil zijn), wat je kan, waar je energie van kracht en waar je in wilt groeien.

Tip 3: geluk is 100% persoonlijk

Er mag geen oordeel bestaan over wat jou gelukkig maakt op je werk. Het is 100% persoonlijk. Heb je bijvoorbeeld een voorkeur voor een duidelijke hiërarchie? Erken dit voor jezelf, ook al is het niet sexy om dit op een verjaardag te verklaren. Echt weten wat je wilt betekent volledig erkennen wie je bent.

Tip 4: wees blij met ‘vervelende klussen’</b

Werkgeluk betekent echt niet dat je veertig uur per week lachend achter je bureau zit. Iedere baan heeft leuke en minder leuke kanten. Simpelweg focussen op de leuke kanten is het devies. Vertel anderen over waarvan je geniet in je werk bij het koffiezetapparaat in plaats van de kleine klachten te bespreken. Zie een vervelende klus als de zwaarste regenbui die je ooit bent tegengekomen: iedere daaropopvolgende bui valt hartstikke mee. 

Tip 5: proactief zijn en vertrouwen winnen!</b

>

Ondanks dat het woord proactief in menig jeukwoordenlijstje staat is het een essentieel ingrediënt voor werkgeluk. Je kunt professionals kortgezegd in twee groepen verdelen: mensen die wachten tot er verteld wordt wat ze moeten doen en professionals die al hebben benoemd wat er moet gebeuren voordat iemand anders dit doet. Natuurlijk is dit nogal kort door de bocht en is de realiteit altijd complexer. Maar meedenken en vooral: laten horen dat je meedenkt maakt veel meer indruk bij de sturende mensen in een organisatie dan afwachten. Natuurlijk bestaan er cultuurverschillen en is het resultaat van je eigen inbreng niet altijd hetzelfde. Maar het gevoel dat je zelf je werkleven stuurt – in welke mate dan ook – brengt je meer werkgeluk.

Tip 6: wees kritisch én complimenteus

Op je werk soleren houd je niet lang vol. Je komt verder als je optimaal samen werkt met je collega’s. En dan doe je door kritisch én complimenteus te zijn. Door opbouwende kritiek te geven maak je aan je collega’s duidelijk dat je het werk serieus neemt. Bovendien willen professionals groeien en je helpt ze daarbij aan de hand van heldere feedback. Daarbij is het heel belangrijk om complimenten te geven. In een resultaatgerichte omgeving met professionals die over komen alsof ze alles onder controle hebben, is het mogelijk om te vergeten dat het gewoon mensen zijn die absoluut waardering nodig hebben. Om er even een cliché in te gooien: behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.

Tip 7: plaats een leuke plant op je bureau

Een plant groeit. Van groeien word je blij. Van een beetje groen ook. Dus zet jezelf op de foto met je plant en laat ons weten dat je #thuisopjewerk bent!