Wat doet een Quality Checker?

Risk & Compliance – 1 september 2020 door Fons Vaneker

De Quality Checker is de laatste man van de afdeling Customer Due Dilligence. De ervaren kracht die alle dossiers naloopt om te kijken of het onderzoek van de CDD Analist volledig, consistent en reconstrueerbaar is. Daarbij is de QC de collega waarvan iedereen leert. In deze blog gaan we verder in op de werkzaamheden van een Quality Checker.

Wat doet een Quality Checker?

De Quality Checker geeft heel veel feedback aan CDD Analisten gedurende de dag. Hij is een vraagbaak die beschikbaar is op de werkvloer en die vragen beantwoord tijdens het analyseren en na het analyseren. Analisten vragen hem tijdens de analyse om advies zodat een dossier bij het controleren niet opnieuw opengebroken hoeft te worden om aanpassingen te doen.

Quality Checkers controleren alle door Analisten afgehandelde dossiers. Ze lopen alle stappen na en toetsen de juridische juistheid van het dossier. Zijn er aannames gedaan die niet goed worden toegelicht? Zijn de bevindingen goed geformuleerd? Dit zijn de vragen die de Quality Checker zichzelf stelt bij het controleren. Wanneer de dossierkwaliteit op orde is wordt deze afgesloten. De QC’s zijn dus eindverantwoordelijk voor de dossierkwaliteit.

Wat heeft een Quality Checker op zijn CV staan?

Geen CV is hetzelfde. Maar binnen de Customer Due Dilligence zijn de carrièrestappen vrij overzichtelijk. Dit zie je terug op het merendeel van de CV’s van Quality Checkers. Je begint als junior, groeit door naar medior en tegen de tijd dat je een senior rol aanneemt krijg je aanvullende taken. Zodra je voldoende dossierkennis hebt kun je doorgroeien naar Quality Checker.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging als Quality Checker?

Je vindt onze actuele vacatures voor Quality Checker hier.