Wat doet een Medewerker Bijzonder Beheer?

Dagelijkse Bankzaken – 22 december 2020 door Fons Vaneker

De Medewerker Bijzonder Beheer is de steun en toeverlaat van klanten van een financieel dienstverlener die in financieel zwaar weer komen. Hij neemt contact met ze op en gaat in gesprek over de oorzaken van de betalingsachterstanden. Samen met de klant zoekt hij een oplossing, zodat de klant zijn rekeningen weer kan betalen.

Wat doet een Medewerker Bijzonder Beheer?

De afdeling Bijzonder Beheer is over het algemeen verdeeld in drie onderdelen: een team dat beginnende betalingsachterstanden behandelt, een team dat opgelopen betalingsachterstanden behandelt en een ondersteunend administratief team. De taken zijn afhankelijk van het team waarin je werkt.

Medewerker Bijzonder Beheer: junior

De junior Medewerker Bijzonder Beheer houdt zich over het algemeen bezig met klanten waar betalingsachterstanden dreigen te ontstaan of waar ze recentelijk zijn ontstaan. Als junior medewerker bel je heel veel, in- en outbound. Je krijgt situaties voorgeschoteld die nog betrekkelijk eenvoudig op te lossen zijn, bijvoorbeeld met een standaard betalingsregeling. Een junior rol geeft je de kans om te wennen aan een lastig gespreksonderwerp: geldproblemen. Niemand spreekt er graag over, en daarom is het goed om te beginnen met geldproblemen die nog te overzien zijn. Naast bellen heb je een aantal administratieve taken. De meest essentiële van die taken is het vastleggen van de oplossing voor het betalingsprobleem.

Medewerker Bijzonder Beheer: senior

De senior Medewerker Bijzonder Beheer heeft zijn eigen klantportefeuille, hij onderhoudt herhaalcontact met zijn eigen klanten. Vaak gaat het om klanten met serieuzere betalingsproblemen. De senior medewerker is de maatschappelijk werker van de bank: gesprekken gaan soms aardig diep. Een oprechte interesse voor de problemen van de klant en een gezonde dosis empathie zijn absoluut nodig om de achtergrond van de betaalproblemen te achterhalen. Gesprekken worden soms emotioneel en ook daarmee moet de Medewerker Bijzonder Beheer om kunnen gaan. Inhoudelijk moet de senior medewerker ook veel weten: over wettelijke schuldsanering en regels voor bewindvoering, bijvoorbeeld.

Administratief Medewerker Bijzonder Beheer

De Administratief Medewerker Bijzonder Beheer beoordeelt triggers uit een systeem die waarschuwen voor mogelijk te ontstane schulden bij klanten. Deze triggers worden op basis van bekend klantgedrag gegenereerd: afwijkingen die kunnen duiden op te ontstane schulden worden vervolgens beoordeeld. Voorbeelden van triggers zijn: het overlijden van een partner, een nieuwe BKR-registratie of een creditcardschuld.

De Administratief Medewerker Bijzonder Beheer stelt vast of er daadwerkelijk een risico op betalingsproblemen bestaat. Een medewerker heeft een cognitief vermogen, een computersysteem niet. Om te voorkomen dat alle klanten met een trigger door een Bijzonder Beheer Medewerker worden gebeld om over hun mogelijke geldproblemen, zit er een menselijke schakel tussen.

Wanneer de Administratief Medewerker Bijzonder vaststelt dat er een risico op een schuld ontstaan zet hij de klant door naar het juiste team binnen de afdeling.

Wat heeft een Medewerker Bijzonder Beheer op zijn CV staan?

Er zijn een aantal veelvoorkomende routes om Medewerker Bijzonder Beheer te worden. Veel ervaren medewerkers kennen een lange geschiedenis met verschillende rollen die met Debiteurenbeheer te maken hebben. Maar er zijn ook veel senior medewerkers die heel lang in een commerciële rol hebben gewerkt zoals Financieel Adviseur. 

HBO is het meest voorkomende opleidingsniveau. Over het algemeen is een opleiding in Economische en Juridische richting gebruikelijk.

Welke overeenkomsten bestaan er tussen werken in de Schuldsanering en in Bijzonder Beheer?

Het werk van een Medewerker Bijzonder Beheer kent veel overeenkomsten met dat van een Consulent Schuldsanering. Er is een grote overlap op het gebied van benodigde kennis en competenties. In beide vakgebieden moet je uitgebreide kennis hebben van de WSNP en andere relevante wet- en regelgeving. De kans bestaat dat je met dezelfde doelgroep te maken krijgt. Dit hoeft overigens niet: als je drie maanden je hypotheek niet betaalt, kom je terecht bij Bijzonder Beheer, maar een dergelijke klant klopt nog niet bij de gemeente aan. Tot slot proberen beide beroepsgroepen het vertrouwen te winnen van hun klanten om het verhaal achter de schulden te kunnen achterhalen.

Er bestaan ook hele duidelijk verschillen. Het belang tot je klant is heel anders. Als Medewerker Bijzonder Beheer vertegenwoordig je de schuldeiser (de bank), terwijl je als Consulent Schuldsanering op papier degene met de schuld als klant vertegenwoordigt. Een tweede verschil is dat veel situaties minder schrijnend zijn. Of beter gezegd: de schulden zijn lager. Overigens hangt dit mede af van de rol die je binnen Bijzonder Beheer vervult. De meeste banken hebben de afdeling in twee teams verdeeld: Early en Late. De Senior medewerkers op de afdeling houden zich vaak bezig met de Late-klanten: zoals de naam al doet vermoeden zijn de betalingsachterstanden bij deze klanten groter.

Werk je nu in de schuldsanering en wil je meer weten over de dagelijkse praktijk van Medewerkers Bijzonder Beheer? In de volgende blos lees je over de dagelijkse ervaringen van een aantal van onze medewerkers: Bijzonder Beheer tijdens de Corona Crisis.

Openstaande vacatures bij Carrierecafe die interessant zijn voor een Medewerker Bijzonder Beheer