Wat doet een Fieldmanager?

Wat doet een ...? – 16 Mar 2022 door Fons Vaneker

Sta je onder contract bij Carrierecafe Detachering? Dan krijg je een Fieldmanager toegewezen. Maar wat doet een Fieldmanager? In deze blog geven we antwoord op deze vraag aan de hand van twee fictieve voorbeeldcasussen, opgesteld door Tatiana en Marlies, die deze functie vervullen bij Carrierecafe.

Situatie 1: Jan heeft eindelijk tijd voor zijn kleinzoon

Jan (57) heeft 30 jaar werkervaring als Hypotheekadviseur. Sinds een half jaar haalt hij minder energie uit zijn werk. Daarom pakt hij de telefoon en belt hij Fieldmanager Tatiana. Die hoort aan zijn stem dat er iets aan de hand is. Jan is normaal gesproken heel opgewekt en spraakzaam, maar die dag klinkt hij wat vlakker. Reden voor Tatiana om Jan op hartelijke toon te vragen: “Vertel eens Jan, wat houdt je bezig?” Hij antwoordt dat hij lang getwijfeld heeft of hij moest bellen. Tatiana stelt hem daarom gerust, alles is bespreekbaar, het is de juiste keuze om even contact op te nemen.

Jan vertelt dat hij het laatste half jaar met minder plezier werkt. Zijn werk als Hypotheekadviseur heeft hij altijd heel leuk gevonden. Hij kreeg er altijd veel energie van. De laatste maanden zit hij iedere avond futloos op de bank. Hij heeft geen energie meer om andere dingen te doen na werktijd. Tennissen doet hij niet meer, terwijl dit altijd zijn grote uitlaatklep was. Tatiana vraagt hem wat er verandert is in de laatste maanden. Jan geeft aan dat hij moeite heeft om de snelheid waarmee technologie innoveert te volgen. Daarnaast is er veel overwerk en ook de verplichting om certificaten te behalen naast het werk, valt hem zwaarder dan in het verleden. Ook is hij voor het eerst grootvader geworden.

Jan wordt uitgenodigd op kantoor om over oplossingen te praten. Een paar suggesties die worden geopperd: 36 uur werken, een buddy die technisch handig is die hem helpt en overwerk dat door andere collega’s wordt opgepakt, waarbij hij zelf alleen als vraagbaak fungeert. Vervolgens gaat Tatiana met de inhurende manager bij de bank waar hij is gedetacheerd in gesprek. Wat blijkt? Deze manager denkt mee en staat positief tegenover de suggesties. Het kan allemaal geregeld worden. Om ook de druk die het behalen van WFT’s weg te nemen maakt Tatiana een goede planning. Hierdoor weet Jan precies waar hij aan toe is en komt hij niet voor verrassingen te staan.

Nadat de nieuwe afspraken zijn gemaakt neemt Tatiana regelmatig even contact op om te vragen hoe het met Jan gaat. De nieuwe situatie heeft hem nieuwe energie gegeven, zo blijkt. Dankzij de 36-urige werkweek heeft hij tijd voor zijn kleinzoon en zijn rol als vraagbaak voor junior collega’s bevalt ook goed. Hij geeft minder direct advies aan klanten, maar het delen van kennis vindt hij ook heel leuk. Hij heeft meer afwisseling in zijn werk en daardoor krijgt hij meer positieve energie. Het tennisracket is inmiddels afgestoft en wordt weer regelmatig gebruikt.

Situatie 2: Maria en haar balans tussen werk en privé

Een man die op locatie werkt, twee kinderen van 2 en 5 jaar die niet naar de opvang of school kunnen, geen vaste oppas en een woonkamer die als werkplek fungeert. Dit is de werksituatie van Maria (32 jaar), aan het begin van de Coronaperiode, anno 2021. Ze is via Carrierecafe gedetacheerd bij een grote bank als KYC Analist. Haar werk bestaat voor een groot gedeelte uit analyseren. Daarnaast heeft ze af en toe klantcontact. Maar doordat ze met haar laptop aan een tafel in de woonkamer zit en haar kinderen niet altijd naar een oppas kunnen, heeft ze moeite met concentreren als ze analysewerk doet. Als ze klanten spreekt, komt het voor dat ze de kinderen op de achtergrond horen.

Maria maakte twee jaar geleden een overstap uit een andere branche en is na twee jaar als Junior KYC Analist te hebben gewerkt begonnen op medior-niveau in een nieuw project. Na de proeftijd neemt Fieldmanager Marlies contact op om te vragen hoe het gaat. Maria vertelt dat de eerste twee weken prima zijn verlopen, maar dat ze vervolgens noodgedwongen thuis moest gaan werken. Haar man heeft een baan waarbij thuiswerken onmogelijk is. Met haar ouders heeft ze vrij snel kunnen regelen dat ze aantal dagen oppassen. Maar dit kan niet iedere dag en aangezien zij en haar man beiden fulltime werken, levert dit de nodige moeilijkheden op.

Luisteren en begrip tonen. Dat is wat een Fieldmanager goed moet kunnen. Dus dat is stap één voor Marlies. Vervolgens is het een kwestie van open vragen stellen om aan een oplossing te gaan werken. Wat heeft Maria nodig om de situatie te verbeteren? Wat kunnen we concreet voor je doen? Maria geeft aan dat ze een betere werkplek nodig heeft. Om te beginnen heeft ze een extra scherm en een bureaustoel nodig. Marlies vertelt haar dat dit geen probleem is, dat kan Carrierecafe voor haar regelen. Vervolgens bespreken ze een alternatieve ruimte die als kantoor kan dienen. Maria geeft aan dat ze wel een extra kamertje heeft en dat die met wat opruimwerk wel als kantoor kan dienen.

Marlies raadt haar vervolgens aan om ook het gesprek aan te gaan met de Team Lead van de opdrachtgever. Maria geeft aan dat ze dit lastig vindt. Ze wil zich tijdens de inwerkperiode vooral bewijzen, en niet in het begin al ergens om vragen. Onze Fieldmanager raadt haar aan om het wel te bespreken. Mogelijk kan de agenda van Maria anders worden ingericht, zodat ze haar gesprekken kan voeren op momenten dat de kinderen bij de oppas zijn. Ze besluit nog die middag contact met haar Team Lead op te nemen om de planning te bespreken.

Tot slot vraagt Maria om handvatten bij het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Marlies kaart de werksituatie van haar man aan. Hij werkt nu alle dagen op kantoor, maar hij heeft werk dat hij ook thuis kan doen. Mogelijk kan hij een dag thuiswerken? Maria vindt dit een goed idee en gaat het oppakken met haar man. Eén dag per week op kantoor zorgt ervoor dat ze in ieder geval één dag geconcentreerd kan werken.

Een week na dit gesprek neemt Marlies opnieuw contact op met Maria om te vragen hoe het gaat. Maria geeft aan dat ze het prettig vindt dat er vanuit Carrierecafe wordt meegedacht. Nog niet alle problemen zijn opgelost, maar de balans tussen werk en privé is al een stuk verbeterd. Het is aan de Fieldmanager om de komende tijd goed in de gaten te houden dat ook de openstaande uitdagingen opgelost worden. Zodat Maria haar werk zo goed mogelijk uit kan voeren.

Samenvattend: wat doet een Fieldmanager?

Een Fieldmanager is verantwoordelijk voor jouw werkgeluk. Hij denkt mee over de ontwikkelingen van je loopbaan. Ben je toe aan een nieuwe opleiding? Dan ga je hierover met je Fieldmanager in gesprek. Daarnaast denkt hij mee over je persoonlijke werksituatie. Zit je even niet lekker in je vel? Dan is de Fieldmanager een luisterend oor die met je meedenkt om tot oplossingen te komen. Bij Carrierecafe krijgt iedere gedetacheerde een Fieldmanager toegewezen, die altijd klaar staat om je te helpen!