Nooit meer wakker liggen van je werk

Thuis op je Werk – 25 juni 2020 door Fons Vaneker

Piekeren over werk. Het is een veel voorkomende oorzaak van slaapgebrek. En een gebrek aan slaap heeft een negatieve invloed op je werkdag. Volgens de hersenstichting is 63% van de Nederlanders ontevreden over de slaapkwaliteit. Maar het merendeel van ons neemt niet de tijd om hier wat aan te veranderen. Vijf tips die voorkomen dat je wakker ligt van je werk.

Tip één: voorkom open eindjes op je werk

Voorkomen is beter dan genezen. Met de eerste tip voorkom je dat je wakker ligt. Rond zoveel mogelijk taken op je werk af. Klant niet helemaal op de wijze behandeld zoals het hoort? Bespreek het met collega’s. Je piekert ’s nachts vaak over zaken die niet goed zijn gegaan of die niet afgerond zijn. Door open eindjes te voorkomen heb je al een stuk minder reden om te piekeren.

Tip twee: een vermoeid lichaam móet slapen

Ook tip twee heeft niets te maken met je avondritueel. Een risico van kantoorwerk is dat je intellect flink is uitgedaagd en dat je daarom moe bent in je hoofd. Maar je lichaam heeft niet veel hoeven doen. Bewegen is het advies. Met een vermoeid lichaam sla je de piekerfase vaak over. Sporten na het werk? Zeker. Maar wanneer je kort voor de slaap intensief gaat sporten lig je mogelijk alsnog wakker omdat het actieve gevoel lang aanhoudt en je daardoor met open ogen naar het plafond ligt te staren. Kortom: of kort na het werk (en lang voor de slaap) crossfitten of anders een lange rustige duurloop op een tijdstip dat je goed uitkomt. Dan slaap je als een roos.

Tip drie: goed eten betekent goed slapen

De kwaliteit van je eten heeft veel invloed op je gemoedstoestand. Om in slaap te komen zijn er aantal specifieke voedselcombinaties die je kunnen helpen. De banaan is een uitstekend slaapmiddel, zeker in combinatie met kaneel. Omdat dit gele fruit vooral bekend staat om het stimuleren van energie lijkt dit mogelijk wat onwaarschijnlijk. Bananen zorgen voor een versnelde aanmaak van serotonine, de stof waar je actief van wordt. Maar serotonine is nodig voor de aanmaak van melatonine, de stof waar je rustig van wordt en die je helpt om in slaap te komen. Om maximaal effect te hebben van de combinatie banaan met kaneel kun je er thee van zetten.

Tip vier: weg met die schermen!

Wanneer je een uur voor het slapen gaan alle schermen uit zet slaap je beter. Zeker op dagen waarbij je hoofd moeier is dan je lichaam is dit een grote aanrader. Wat langer doorgewerkt achter je laptop? Laat de televisie dan een keer uit en laat de smartphone in de hoek liggen. De gemiddelde Nederlander kijkt 2 uur en 28 minuten per dag op zijn smartphone. Maar mis je echt iets als je deze prikkelmachine een uurtje in de hoek laat liggen voor het slapen gaan? Een boek lezen of een spelletje kaarten is ook hartstikke ontspannen!

Tip vijf: gepieker omzetten in actiepunten

Ok. Alles geprobeerd. En toch je lig wakker. Wat nu? Ga uit bed en schrijf op wat je bezighoudt. Dit kost je weliswaar een kwartier, maar je haalt op die manier de kwestie waarin je blijft hangen uit je hoofd. Misschien kun je zelfs een actielijstje voor jezelf maken: wat ga je de dag erop doen om het probleem waarin je blijft hangen op te lossen?

Slaap lekker!