Waarom kies je voor een carrière bij een bank?

Contractbespreking – 12 april 2017 door Bodine Buijserd

Banken zijn hele populaire opdrachtgevers. Dit blijkt ieder jaar uit Intermediairs Favoriete Werkgevers Onderzoek. De drie grote banken zijn daar structureel vertegenwoordigd in de top-20 en voor het merendeel in de top-10. Carrierecafe geeft in deze blog een antwoord op de vraag: waarom is werken bij een bank zo populair?

Argument één: grote banken bieden veel mogelijkheden

Rabobank, ABN AMRO, ING, Volksbank, de meeste banken zijn groot. Werken bij een groot bedrijf kent heel veel voordelen. De werkprocessen zijn vaak heel goed overdacht en randvoorwaardelijke zaken zijn over het algemeen heel goed geregeld. Er is veel mogelijk. Werken bij een grote bank betekent enerzijds dat je focus heel erg op specialiseren ligt. Maar daar staat tegenover dat er zoveel verschillende afdelingen en teams zijn, dat je makkelijker een zijstap kan maken in je carrière. Je kunt dus betrekkelijk eenvoudig ‘wisselen’ van specialisatie.

Argument twee: banken zijn internationaal

De grote banken in Nederland kennen een internationaal karakter. Wanneer je ambities hebt om ook over de grens te gaan werken, is dit heel goed mogelijk. Maar ook binnen de landsgrenzen kun je de internationale sfeer proeven. Met name bij banken in Amsterdam Zuidoost zijn er meerdere afdelingen met een mix aan nationaliteiten.

Argument drie: opleidingsmogelijkheden genoeg

De bankensector is zeer actief als het training en opleiding betreft. Dit heeft een aantal oorzaken, die nauw met elkaar verbonden zijn:

  • Veranderlijke wet- en regelgeving (door toegenomen maatschappelijke druk);
  • Complexe aard van het merendeel van het werk;
  • Constante ontwikkelingen op gebied van automatisering- en robotisering;

Sinds de kredietcrisis neemt de maatschappelijke druk toe. Zo zijn bankiers die in contact staan met klanten verplicht om WFT-diploma’s te halen. De complexiteit van het merendeel van de functies in het bankwezen zorgen er ook voor dat bankiers regelmatig bijscholing nodig hebben. Een goed voorbeeld is Customer Due Dilligence. Financiële criminaliteit ontwikkelt zich door toedoen van technologische ontwikkelingen zeer snel. Als de bank de ‘tegenstanders’ niet bijbeent, wordt de strijd tegen financiële criminaliteit zeer lastig. Vaak betekent dit investeren in automatisering én in de professionals die het werk moeten doen.

De hoeveelheid transacties wereldwijd blijft toenemen. Om het werk behapbaar te houden zoeken banken doorlopend naar slimmere technische oplossingen. Het werk van veel bankiers verandert hierdoor ook.

Argument vier: ambitie is de regel bij banken

Het maakt niet uit bij welke bank je gaat werken en ook niet op welke afdeling: je komt met zekerheid in een ambitieus team terecht. Hard werken en jezelf ontwikkelen zijn regel, geen uitzondering. Wanneer je zelf alles uit je carrière wil halen zit je uitstekend op je plek bij een bank.

Argument vijf: je kan er snelle stappen maken

Het laatste argument is vooral van toepassing wanneer je via een detacheringsbureau werkt. Werken bij een bank via een detacheringsbureau betekent groeien. Dit heeft te maken met het promotiesysteem dat veel banken hebben voor hun vaste medewerkers. Vaak moet je een aantal jaren binnen je functie hebben gewerkt, voordat je promotie kunt maken. Binnen detachering liggen deze regels niet zo vast. Een bank is op zoek naar professionals die een bepaalde taak binnen een project kunnen uitvoeren. Ze vertrouwen voor een groot deel op het detacheringsbureau om hen van de juiste mensen te voorzien. Zien zij het zitten in jou, dan helpt de detacheerder jou om werk te doen waar je binnen het normale systeem nog niet voor in aanmerking komt.

Op zoek naar een nieuwe uitdaging in het bankwezen?

Bekijk dan ons actuele vacature-aanbod!