Vijf trucs om nieuwe namen te onthouden

Thuis op je Werk – 18 juni 2020 door Fons Vaneker

Sorry. Ik ben heel slecht met namen. Is niets persoonlijks. Klinkt bekend? Deze quote wordt nogal eens uitgesproken op kantoor door nieuwe medewerkers. Hoe voorkom je dat je dit excuus ooit nog hoeft te gebruiken? Vijf eenvoudige trucjes op een rij. 

Truc één: focus je op anderen, niet op jezelf!

De eerste dag bij je nieuwe werkgever is spannend. Bij een introductierondje denk je mogelijk vooral: ik ben zo aan de beurt, wat ga ik over mezelf vertellen? Je kent jezelf al, dus dat zal wel goedkomen. Luister goed naar wat anderen vertellen en stel af en toe een vraag. Benoem de naam bij het stellen van die vraag. Focus je niet op jezelf. Je zult merken dat dit je eigen introductie juist een stuk spontaner en beter maakt. Ontspan!

Truc twee: zorg voor snelle herhaling

Maak bij binnenkomst ook direct een rondje. Wacht niet af tot de introductieronde officieel begint. Op die manier hoor je veel namen tijdens de ronde al voor de tweede keer. En een derde keer wanneer je tijdens de pauze even een praatje maakt. Herhaal de naam ook tijdens dit praatje. Vaak genoeg om te bevestigen dat je het goed hebt onthouden, niet zo vaak dat het irritant wordt.

Truc drie: associeer!

Associëren is een hele goede manier je geheugen te trainen. Pak een persoonskenmerk van iemand die je net hebt ontmoet waarvan de eerste letter overeenkomt met de eerste letter van de naam. Blonde Bram. Kale Khalid. Lijkt iemand op een bekend persoon? Neem een overeenkomst kenmerk van die bekende persoon en onthoud dat. De kans is klein dat je een collega krijgt die Rutger heet, die toevallig ook op Rutger Hauer lijkt. Maar wat nu als hij Floris heet?

Truc vier: schrijf namen op

Schrijf tijdens een introductieronde namen op en eventueel een wijze waarop je ze kan onthouden. Associëren op papier. Vakinhoudelijke zaken schrijf je ook op tijdens je inwerkprogramma, dus waarom geen namen van collega’s? Die zijn net zo essentieel voor het slagen op de werkvloer op de lange termijn.

Truc vijf: kies je strijd!

Natuurlijk. Al je nieuwe collega’s verdienen even veel aandacht. Maar de namen die je niet onthoudt of door elkaar haalt zijn vaak de veelvoorkomende namen. Heb je een Lisa en een Lisette op je afdeling en zijn ze ook nog beiden kleiner dan gemiddeld en blond? Pas bovenstaande trucs als eerste op hen toe om te voorkomen dat jij uiteindelijk de zin: “o sorry, Lisette is die andere” uitspreekt. Niemand neemt het je echt kwalijk, maar het versnelt het contact leggen zeker niet. Mensen die hun naam horen voelen zich aangesproken.