Van supermarktmedewerker tot bankier

Thuis op je Werk – 9 juli 2020 door Fons Vaneker

Michel (34) uit Wageningen werkt veertien jaar lang bij een supermarkt. Er komt een nieuwe eigenaar. Hij denkt: dit is hét moment. Het is echt tijd voor wat anders! Hij zet zijn CV op een aantal vacaturebanken. Carrierecafe Detachering ziet een kans voor hem: een Traineeship Hypotheken bij Florius. De rest is geschiedenis. Van supermarktmedewerker tot bankier: het prachtige loopbaanverhaal van Michel.

Bronvermelding bannerfoto: calimedia / Shutterstock.com

Waarom kies je voor het bankwezen?

Naast zijn baan bij de lokale supermarkt doet Michel een jaar lang vrijwilligerswerk als budgetcoach. “Ik heb altijd al interesse gehad in financiën. Daarom ben ik budgetcoach geworden destijds. Maar het is lastig om echt wat te bereiken als mensen die de hulp krijgen er zo mee kunnen stoppen. Een vrijwilligersfunctie is in die zin te vrijblijvend. Sommige mensen met schulden beseffen zich niet hoe groot het probleem is.”

Tegen de tijd dat Michel door Bodine van Carrierecafe wordt benaderd heeft hij wel wat twijfels, ondanks het goede gevoel dat hij direct bij het eerste contact heeft. “Je denkt toch: moet ik dit wel doen? Ik heb een vast contract.” Maar die twijfels beletten hem niet om de stap daadwerkelijk te maken. Hij wordt als eerste medewerker namens Carrierecafe voorgesteld als trainee en met succes.

Waarom een hypotheekfunctie?

Vijf jaar geleden kocht Michel een huis. Zoals gebruikelijk schakelde hij een hypotheekadviseur in om zich te laten adviseren. “Daarnaast ben ik zelf ook gaan onderzoeken wat er allemaal mogelijk was.” Uiteindelijk trok hij dezelfde conclusies als de adviseur. “Dat wekte mijn interesse in hypotheekprocessen. Aan de andere kant dacht ik ook: ik had het beter zelf kunnen doen, daarmee had ik een hoop geld kunnen besparen.”

 

 

Na het aankopen van zijn huis kriebelde het wel: misschien aan de slag in de hypotheekbranche? “Maar dat ik geen diploma’s had in die richting hield me wel tegen. Ik wist toen bijvoorbeeld niet wat een WFT-certificaat was. Ik had toen ook net een huis gekocht. Ik was bang dat ik misschien zelf in de financiële problemen zou komen door van baan te wisselen.”

Wat doe je in je dagelijkse werk?

Michel is inmiddels rechtstreeks in dienst bij Florius, na een jaar lang gedetacheerd te zijn geweest via Carrierecafe. Hij werkt als medewerker klantrelaties. Een stap die hij tien jaar al had moeten nemen, zo verklaart hij zelf. “Ik vind het echt heel leuk. Ik leer hier enorm veel en er zijn enorm veel doorgroeimogelijkheden. Ik beantwoord vragen over lopende hypotheken. Daarbij is de uitdaging om iedere klant het gevoel te geven dat ze echt geholpen worden. Soms zijn mensen boos of verbaasd aan het begin van het gesprek maar dat kan ik wel kantelen. Zoals bijvoorbeeld bij een klant met een aflossingsvrije hypoheek die erachter is gekomen dat zijn hypotheek niet wordt afgelost. Over het algemeen krijg ik veel complimenten van klanten over de wijze waarop ik ze help. Een klant zei laatst nog tegen mij: ‘Michel, bedankt dat je dit hebt opgelost. Waren er maar meer zoals jij’.”

Wat vind je van Florius als werkgever?

De overgang van een kleine franchise-onderneming naar een groot bedrijf als Florius was even wennen voor Michel. “Je krijgt hier veel meer trainingen en je leert heel veel. Er wordt echt tijd en energie gestoken in je ontwikkeling. Er zijn hier ook veel kansen voor mij. Ik ben nog lang niet uitgeleerd. Er is nog veel meer mogelijk. De werkdruk is hier weliswaar hoog, maar daardoor leer je sneller. Werken bij Florius is echt een goede leerschool.”

Wat wil je verder gaan doen in je carrière?

Michel wil uiteindelijk bij de afdeling preventief beheer aan de slag. Hier worden mensen met dreigende schulden geholpen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen. “Dit sluit goed aan bij het vrijwilligerswerk dat ik destijds heb gedaan. Ik wil het verschil maken voor mensen die in de problemen zitten. Ze helpen tot het moment dat ze kunnen zeggen: ‘we kunnen alles weer betalen, bedankt voor je hulp’.

Een dappere keuze. Een gesprek over geldproblemen is nooit leuk. Maar wel heel zinvol. “Ik heb dat al ervaren als budgetcoach. Maar je moet dat werk ook echt willen doen. En je ervoor afsluiten als het een keer niet lukt. Natuurlijk wil je iedereen kunnen helpen. Maar als dat niet lukt, moet je dat ook achter je kunnen laten. Uiteindelijk moeten mensen het zelf doen.”

Wat zeg je tegen mensen die van baan willen wisselen, maar niet durven?

”Ik zeg nu al vaak tegen mensen: neem een keer contact op met Carrierecafe. Ook al heb je in je hoofd dat een carrièreswitch niet gaat lukken, ga eerst een keer met iemand praten, ondanks de vastigheid die je nu hebt. Ga het gesprek aan en ontdek wat bij je past. Het kiezen voor een detacheerder die echt met je meedenkt kan hierin al enorm helpen.”

Michel is zeer positief over de aanpak van Carrierecafe. “Er gebeuren bij jullie dingen die ik nog nooit meegemaakt heb bij een werkgever. Bijvoorbeeld al die leuke cadeaus op speciale data. De tulpen met Koningsdag bijvoorbeeld. “Normaal gesproken heb ik nooit bloemen in huis. Maar sindsdien altijd!”