Zeven tips om werk en privé te scheiden

Thuis op je Werk – 3 februari 2020 door Fons Vaneker

De 24/7 uur cultuur heeft de scheidslijn tussen werk en privé volledig laten vervagen. In het digitale Smartphonetijdperk heb je te maken met een constante stroom aan prikkels. Het scheiden van werk en privé is hierdoor een stuk lastiger geworden. De lijn trek je zelf. Maar zeker wanneer je een gezin hebt is dit niet makkelijk. Je wilt je werk goed doen zonder je gezin teleur te stellen. Maar hoe? Carrierecafe zet zeven tips voor je op een rij.

Tip 1: Doe één ding tegelijk!

Multitasken is gemeengoed geworden. Om de complexe rollen binnen het bankwezen goed in te vullen moet je snel kunnen schakelen en meerdere zaken tegelijk doen. Maar dat wil niet zeggen dat dit thuis ook moet. Zet je telefoon op stil (én zonder  trilstand!) en leg hem in de verste hoek van je woonkamer. Ga met je kinderen een ouderwets potje ganzenborden. Zonder aanvullende prikkels. Dit geeft je hersens wat tijd om te rusten!

Tip 2: Beweeg!

Een vermoeide geest gecombineerd met een uitgerust lichaam is vragen om problemen. De kans dat je na een lange dag op kantoor met minimale beweging gaat malen in je hoofd is groot. Een wandelingetje tijdens de pauze doet al wonderen. Nog  beter: een rondje hardlopen of direct na je werk naar de sportschool.

Tip 3: Wees thuis én op je werk open over de invulling van je tijd

Uurtje eerder weg omdat je kind ziek geworden is op school? Communiceer dan met je werkgever wat er aan de hand is en dat je de tijd op een later moment compenseert. Wanneer je ’s avonds een klus af moet maken: spreek dan duidelijk met je gezin af hoe lang je bezig bent en op welk tijdstip.

Tip 4: Bespreek wat je bezig houdt op je werk

Blijft je werk in je hoofd hangen na een lange werkdag? Bespreek het dan met je partner. Het lijkt misschien tegenstrijdig wanneer je werk en privé wilt scheiden: maar je kunt het probleem beter bespreken dan er de hele avond mee rondlopen. Uiteraard zonder de gevoelige details te benoemen die binnen de muren van je werkgebouw behoren te blijven. Aangeven dat je ergens mee zit voorkomt dat je afwezig over komt.

Tip 5: Rond je taken af!

Het afronden van een taak voelt als een overwinning. Je kunt daarom beter iets langer blijven zitten en je werk afmaken dan snel naar huis gaan met de gedachte ‘dat komt morgen wel’. Je blijft dan hangen in die taak, waardoor je er thuis over na blijft denken.

Tip 6: Filter je eigen communicatie-uitingen na 17:15 uur

Wie heeft er nú zin in een potje tennis? Dankzij WhatsApp heb je snel een antwoord op deze vraag. Maar je wordt net zozeer geconfronteerd met een constante stroom aan berichten waar je niet altijd op zit te wachten. Vraag jezelf daarom af: moet ik wel aan al mijn collega’s melden dat ik morgen ziek ben? Of alleen aan mijn leidinggevende? Toegegeven: aan deze tip hebben je collega’s meer dan jij. Maar ook zij worstelen met de vraag: hoe combineer ik werk en privé?

Tip 7: wees #thuisopjewerk

Zoek een werkgever en een baan die bij je past. Wees #thuisopjewerk. Een leuke baan zorgt voor positieve prikkels. Je gaat hierdoor met een beter gevoel naar huis. Dit heeft een positieve invloed op je gezinsleven!