Onderscheid je met een creatief CV

Contractbespreking – 1 maart 2021 door Fons Vaneker

Recruiters scannen duizenden CV's per jaar. Volgens verscheidene onderzoeken doet een recruiter hier gemiddeld 6-10 seconden over. Kortom: een CV moet heel snel scanbaar zijn. Het merendeel van de recruiters vindt het CV vele malen belangrijker dan de bijgevoegde motivatiebrief. Toch besteden veel professionals meer tijd aan hun brief dan aan het opstellen van hun CV. In deze blog geven we je een aantal tips over hoe je op kunt vallen met behulp van een creatieve CV.

Recruiters willen deze zaken terugzien op je CV

Voordat we de tips voor je uitschrijven behandelen we eerst even kort wat een recruiter belangrijk vindt aan een CV. De volgende zaken willen recruiters altijd zien wanneer ze een CV scannen:

  • Relevante werkervaring;
  • Competenties;
  • Opleiding en diploma;
  • Certificaten (wanneer van belang);
  • Enthousiaste (maar zakelijke) foto;
  • Persoonlijke omschrijving/motivatie;
  • Dat het CV bewijst dat jij je huiswerk hebt gedaan (zoveel mogelijk op maat).

Het spreekt voor zich dat een recruiter een overzichtelijk CV wil. Het is immers geen kunstwerk, het is een functioneel document. Het logische gevolg daarvan is dat iedereen hetzelfde gaat doen. Want: iemand met gevoel voor orde heeft ooit een vorm bedacht en die is iedereen gaan hanteren. Opleidingen netjes op een rijtje, functies en opdrachtgevers op een rijtje en ook de automatiseringsvaardigheden staan mooi onder elkaar opgesomd. Mooi overzichtelijk, toch?

Ok. Even een stapje terug. Waarom willen recruiters een overzichtelijk CV? Omdat ze de belangrijkste gegevens snel willen zien. Kortom: de overzichtelijkheid van je CV is een middel, geen doel op zich. Jij hebt je doel bereikt als de recruiter de meest relevante gegevens snel terugvindt.

Tip één: schrap zaken die niet relevant zijn

Kijk eens heel kritisch naar de informatie die jouw CV staat. Is het bijvoorbeeld relevant dat je goed overweg kunt met Microsoft Word? In het jaar 2021 is dat al lang niet bijzonder meer. Je vermeldt op je CV ook niet dat je kunt lezen en schrijven. Je allereerste baan bij banketbakker Jansen? Wees kritisch op de punten die echt van belang zijn voor de specifieke functie waarop je solliciteert. Niet van belang? Schrappen.

 

 

Tip twee: maatwerk!

Maak een aparte CV voor iedere sollicitatie. Dit lijkt veel werk, maar dat hoeft het geval niet te zijn. Het gaat er met name om dat je de accenten die je legt toepast op de opdrachtgever en de functie. Beantwoord eerst de vraag: welke competenties, vaardigheden en andere relevante zaken voor deze functie moeten aandacht krijgen? En hoe zorg ik ervoor dat deze gegevens binnen 6-10 seconden zijn doorgedrongen in de hersens van de ontvanger?

 

 

Tip drie: vergeet het persoonlijke tintje niet

Recruiters kijken ook naar wie jij bent bij het maken van de perfecte match. Dus probeer niet allen je ‘werkpersoon' te laten zien, maar neem ook je ‘privépersoon’ mee. Een korte motivatie ook op je CV vermelden is helemaal niet gek. Het lijkt misschien dubbel omdat je vaak ook een motivatiebrief meestuurt. Maar zoals eerder gesteld vinden recruiters je CV veel belangrijker. Daar willen ze alles terugzien wat ze willen weten.

Tip vier: gebruik de kracht van kleuren

Gebruik kleuren om de aandacht toe te trekken naar de hoofdzaken op je CV. Als je een goede selectie van relevante gegevens hebt gemaakt weet je al wat je op wilt laten vallen. Bedenk of kleuren hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld door woorden een andere kleur te maken of een vak te maken met een opvallende kleur. Wees je hierbij bewust van de emotie die kleuren oproepen:

Rood zet aan tot actie, getuigt van passie en emotie, maar kan ook geassocieerd worden met agressie. Gebruik rood met mate, anders schrik je de CV-scanner misschien af.

Oranje is vergelijkbaar met rood, alleen is het effect minder extreem, zowel in positieve als negatieve zin. Het is een hele goede kleur om aandacht te trekken.

Blauw straalt betrouwbaarheid uit. Als je 'rustig op wil vallen’ is het een betere keuze dan oranje of rood. Zet ze beiden op je CV, en blauw krijgt minder aandacht.

Geel niet doen. Onleesbaar.

Uiteindelijk is het afhankelijk van het palet van kleuren en wat je ermee doet of het effect zo uitpakt zoals jij wenst. Het hangt ook af van de functie en de opdrachtgever waarop je solliciteert. Rood en oranje passen goed bij een Accountmanager-rol. Want: salesgedreven. Blauw is mogelijk geschikter als je aan de slag gaat in een rol waarbij je data analyseert. Conclusie: als jij het effect bereikt met de door jou gekozen kleuren, dan heb je het juiste palet geselecteerd. Er is geen goed of fout. Behalve het gebruik van geel. Nogmaals: niet doen. Onleesbaar.

Tip vijf: iconen zijn krachtiger dan zinnen

Blijf je bewust van het feit dat je een boodschap aan het overbrengen bent. Dat is wat anders dan een boodschap verzenden. Het gaat om de ontvanger. Als hij of zij de boodschap heeft begrepen dan is jouw doel bereikt. En daarom: gebruik iconen! Een Franse vlag brengt de boodschap dat je een talenknobbel hebt sneller over dan de tekst: Frans, uitstekend, in woord- en geschrift. Als het maar herkenbaar is. Een pinnetje voor locatie, een lampje voor vindingrijkheid of een universiteitshoed bij je opleiding: allemaal voorbeelden van een duidelijke boodschap zonder woorden.

 

 

Tip zes: negeer iedereen die zegt dat creativiteit gevaarlijk is

Trek je niets aan van tips als “een beetje creativiteit is mooi, maar het moet wel professioneel blijven” en “beter goed gejat dan slecht gedaan". Als je een creatief CV verstuurt onderscheid jij je van de rest. Je valt op en daarbij is het een bewijs dat je zaken heel bewust aanpakt. En er bestaat geen baan waarbij dat negatief is. Bovendien communiceer je met een afwijkend CV dat je niet snel tevreden bent. En ook dat is positief.

Conclusie: jij regisseert!

Jij regisseert het CV-scan-proces! De recruiter volgt het pad dat jij hebt aangelegd door de tips in deze blog toe te passen.