Drie tips om bijscholing rendabel te maken

21 april 2021 door Fons Vaneker -

De (financiële) wereld verandert snel en dus ook het werk dat uitgevoerd moet worden. Bijscholing is een onmisbaar instrument om de snel veranderende wereld bij te houden. Maar hoe rendabel is bijscholing? Als manager wil je uiteraard weten hoe hoog de ROI (Return on Investment) is, voor je budget vrij maakt. Carrierecafe geeft je in deze blog drie uitgebreide tips om het maximale uit het opleidingsbudget te halen.

Houd rekening met de vergeetcurve

De vergeetcurve is een uitvinding van de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus (anno 1885). Een onderzoek van Ebbinghaus heeft aangetoond dat je ongeveer 75% van alle nieuw opgenomen informatie binnen een week vergeet. Dit kun je overigens voorkomen: door de nieuwe kennis actief te gebruiken. Wanneer je medewerkers een training volgen moeten ze de nieuwe informatie binnen een werkweek zeker drie keer gebruiken, waarvan één keer binnen een dag.

Het streven is om de nieuwe informatie op te slaan in het langetermijngeheugen. Volgens wetenschappers is de opslagcapaciteit van ons langetermijngeheugen vrijwel eindeloos. Dit in tegenstelling tot het korte termijngeheugen: hierin kunnen slechts zeven cijfers of woorden worden onthouden. Het doel van opleiden moet daarom altijd zijn om informatie in het langetermijngeheugen op te slaan. Dat is een kwestie van vaak herhalen.

Toepassing van deze tip in de praktijk

Plan een training of opleiding dus zoveel mogelijk aan het begin van de week en zeker niet op vrijdag. Zodat de vergaarde informatie toegepast kan worden op werkvloer.

Kies voor een training of opleiding die een goede balans biedt tussen theorie en praktijk. Met alleen maar klassikaal zendwerk is het risico op vergeten het grootste, zeker wanneer de theorie niet in de praktijk kan worden toegepast.

Tot slot: kies een training waarvan de inhoud daadwerkelijk toepasbaar is in de praktijk. Dit lijkt misschien een inkoppertje. Maar volgens een onderzoek van Bryan Caplan, een Amerikaanse professor in de Economie aan de George Mason University, past slechts 12% van de professionals kennis die ze hebben opgedaan toe in de praktijk.

 

 

Ga op zoek naar een multimediale training

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Een mooi cliché voor op een muurtegel. Maar kun je deze stelling ook wetenschappelijk onderbouwen? Jazeker. De cognitieve multimedia theorie is in 1998 gepubliceerd door Richard E. Mayer en Roxano Moreno (Universiteit van California) en bewijst dat het beste resultaat uit een opleiding kan worden gehaald door verschillende mediavormen te combineren.

De cognitieve multimedia theorie is de praktische toepassing van twee eerdere baanbrekende onderzoeken: de cognitieve belastingstheorie van John Sweller (1988) en de dubbele code theorie van Allan Paivio (1971). De cognitieve belastingstheorie stelt dat een transfer van het korte- naar het langetermijngeheugen het meeste kans van slagen heeft bij minimale cognitieve belasting. Kortom: er is een grotere kans dat de eerder genoemde zeven elementen die het kortetermijngeheugen kan vasthouden worden overgezet naar het lange termijngeheugen. De dubbele code theorie stelt dat het oog en het oor aparte kanalen van het kortetermijngeheugen gebruiken. Kortom: als je een object laat zien én op hetzelfde moment ook hetzelfde object benoemd in gesproken woord, dan komt de informatie twee keer terecht in je korte termijngeheugen.

Toepassing van deze tip in de praktijk

De cognitieve multimedia theorie biedt hele praktische richtlijnen voor lesmateriaal en bouwt daarbij door op deze twee eerdere theorieën. Er bestaan zes richtlijnen. Samengevat is de belangrijkste gemene deler dat je altijd beeld en gesproken woord combineert en hierbij kiest voor simpel en duidelijk beeldmateriaal. Het geschreven woord kent geen plaats in deze theorie. Deze wordt geheel vervangen door het gesproken woord. Tot slot is segmenteren heel belangrijk: één boodschap tegelijk dus!

Wanneer je een externe opleider inhuurt is het van belang om kritisch te kijken naar zowel de vorm als de inhoud van een af te nemen training of opleiding. Word je geconfronteerd met lange powerpoint presentaties waar alle uit te spreken woorden uitgeschreven staan in de slides, bijvoorbeeld? Dan is er niet goed over nagedacht hoe de informatie efficiënt overgebracht kan worden en te veel over wat er overgebracht moet worden. Het resultaat zal daarom minder zijn.

 

 

Intrinsieke motivatie is altijd sterker dan extrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is altijd sterker dan extrinsieke motivatie! Ook deze stelling wordt onderschreven door wetenschappers. De zelfdeterminatietheorie van Edward L. Deci en Richard M. Ryan stelt dat intrinsieke motivatie ontstaat uit de bevrediging van drie basisbehoeften: competentie, autonomie en verbondenheid. De combinatie van de basisbehoeften competentie en autonomie zijn zeer relevant als het training en opleiding betreft. Een professional wil goed kunnen functioneren en wil zo veel mogelijk zelfstandig kunnen handelen. Bijscholing is een uitstekend middel om dit te faciliteren.

Toepassing van deze tip in de praktijk

Bijscholing op teamniveau is niet altijd te vermijden. Als je merkt dat het merendeel van een team een vergelijkbaar kennisgat vertoont bijvoorbeeld. Maar leren is uiteindelijk zeer persoonlijk. Voer dus met enige regelmaat individuele gesprekken met professionals over hun ontwikkelwensen en faciliteer deze wensen, wanneer mogelijk.