Haal het maximale uit het LinkedIN-algoritme

Contractbespreking – 1 maart 2021 door Fons Vaneker

Je LinkedIN profiel moet voorzien zijn van een goede foto, een duidelijke samenvatting van wie je bent en wat je doet. Ook moeten je opleidingen en je werkhistorie snel vindbaar zijn en voorzien van een heldere beschrijving. Een samenvatting van de gebruikelijke tips die je krijgt over het optimaliseren van je LinkedIN-profiel. In deze blog vertellen we je iets dat je mogelijk nog niet weet: dat het algoritme van LinkedIN bepaalt hoe zichtbaar je bent op basis van de kwaliteit content die jij verspreidt.

Contentselectie Linkedin is gelijk voor professionals en bedrijven

LinkedIN wil al zijn bezoekers een waardevolle ervaring geven. Bij iedere keer dat hij of zij de App gebruikt of de website bezoekt. Het social medium heeft dit niet nooit volledig zelf in de hand. Ze hebben hun algoritmen echter wel zo geprogrammeerd dat lage kwaliteit content aan een zo klein mogelijk aantal bezoekers wordt getoond. Dit algoritme wordt toegepast op zowel de profielen van professionals als bedrijven.

Het werkt als volgt. LinkedIN kent ‘onder water’ een waarde toe aan iedere post. Dus ook het bericht dat jij op je tijdlijn plaatst. Deze waarde (hoge of lage kwaliteit) bepaalt aan hoeveel ‘proeflezers (of kijkers)’ je post getoond wordt. Wanneer deze ‘proeflezers (of kijkers)’ gedrag vertonen die erop duiden dat de content van lage kwaliteit is, dan plakt LinkedIN er het label 'lage kwaliteit' op. Wanneer het merendeel van je ‘proeflezers (of kijkers)’ een digitaal duimpje omhoog doet of lang bij je post blijft hangen, is de kans groter dat de content als ‘hoge kwaliteit’ wordt aangeduid. Je post wordt dan helemaal ‘losgelaten’ en getoond aan het maximale aantal bezoekers waarvoor het relevant is. Hoe hoger de kwaliteit van de content, hoe groter de kans is dat je dus ook wordt gezien buiten je eigen netwerk.

Kwalitatieve content volgens LinkedIN

Je verhoogt de kans dat LinkedIN jouw post als hoge kwaliteit aan te duiden door de volgende tips in acht te nemen:

  • Schrijf een unieke tekst (geen knip- en plakwerk) dus;
  • Gebruik authentiek (maar goed) beeldmateriaal;
  • Vermijd het gebruik van lage kwaliteit video;
  • Pas deze tips structureel toe.

Schrijf een unieke tekst (geen knip- en plakwerk) dus

Wees authentiek in je berichtgeving. Vertel je verhaal vanuit jouw professionele expertise. Laat zien dat je een expert bent. Zet je netwerk aan het denken. En het allerbelangrijkste: gebruik je eigen woorden, niet die van iemand anders.

Algemene schrijftips zijn uiteraard ook van toepassing op je LinkedIN-post, alleen gaan we daar niet verder op in, omdat het de inhoud veel relevanter is dan de vorm. LinkedIN straft je niet omdat je een matige schrijver bent.

Gebruik authentiek (maar goed) beeldmateriaal

Gebruik alleen eigen foto’s, maar let wel op de kwaliteit. Zorg ervoor dat de lichtinval op de foto goed is en dat wat je wilt laten zien centraal op de foto staat. En haal nooit zomaar een foto van het web voor hergebruik.

Vermijd het gebruik van lage kwaliteit video

De online video leidt onder zijn eigen succes. Video’s maken is een vak apart en niet iedereen beheerst dat vak. De algemene gedachte gaat dat video’s ‘het goed doen’ en dus regent het online pleidooien om maar zo vaak mogelijk video te gebruiken.

Pas op met videogebruik! Omdat er betrekkelijk veel video’s van lage kwaliteit rond gaan die LinkedIN lievert weert is het een gevaarlijk medium. Maak dus alleen video’s als je er goed in bent!

Pas deze tips structureel toe

Je bouwt op LinkedIN een reputatie op. Post structureel hoge kwaliteit content en je maakt meer kans op het stempel van ‘hoge kwaliteit content’ bij een volgende post.

Wat interactie doet voor de zichtbaarheid van je post

LinkedIN beloont graag actieve leden én leden die interactiviteit stimuleren. Wanneer jouw post interactiviteit tussen leden veroorzaakt is de kans wederom groter dat je content als ‘hoge kwaliteit’ wordt aangeduid. De waarde weging van interacties is als volgt:

  • Comments;
  • Likes;
  • Shares.

Tot slot is ook de dwell time van belang. Hoe langer andere LinkedIn-leden bij jouw post blijven hangen, hoe beter.

Conclusie: wees professioneel en authentiek

Wil je zo zichtbaar mogelijk zijn op LinkedIN? Wees dan overtuigd van je eigen kennis en kunde en breng dit over in iedere post. Doe dit structureel en je haalt het maximale uit je Personal Branding op LinkedIN.