Ideale startersbaan voor HBO’ers: Klantenservicemedewerker!

Thuis op je Werk – 19 januari 2021 door Fons Vaneker

Eén van de grootste misvattingen van hoger opgeleiden is dat er ‘iets mis is’ met werken op een klantenservice. Dat is absoluut niet waar. Sterker nog: als pas afgestudeerde HBO’er is het een uitstekende startplaats voor een succesvolle carrière in de financiële dienstverlening. Carrierecafe Detachering geeft je in deze blog vier redenen waarom dit zo is.

Reden 1: klantwaarde is alles in huidige financiële dienstverlening

Agile werken is eerder regel dan uitzondering bij financiële dienstverleners. Alles draait om klantwaarde. Klanten die vragen stellen vertellen je iets over de klantwaarde van de huidige digitale dienstverlening. Immers: als die perfect was geweest, had je ze niet gesproken. Omdat je op een klantenservice tientallen verschillende klanten per dag spreekt, krijg je een heel goed beeld van de verschillen tussen de interne wereld (de financiële dienstverlener) en de externe wereld (de rest van de wereld). Die confrontatie maakt het later in je carrière makkelijker om jezelf doorlopend de vraag te stellen: hoe creëren we een hogere klantwaarde? Zie het als een positieve aangeleerde gewoonte.

Reden 2: Hypotheken worden levend

Je wilt een carrière beginnen in Hypotheken. Je behaalt WFT-certificaten en je leert alle in- en outs van verschillende hypotheekvormen. Theorie: check. Maar wat zijn de gevolgen van een vertraging van drie weken bij een hypotheekaanvraag? Hoe ervaart een klant de afwijzing van een document, om redenen die voor hem onbeduidend zijn? De antwoorden op deze vragen staan niet in een boek. Doordat je op een klantenservice dagelijks geconfronteerd wordt met de emoties en gedachten van klanten, besef jij je maar al te goed dat een hypotheek meer is dan een afspraak over geld. Het is een noodzaak om een eerste levensbehoefte te vervullen.

Reden 3: flexibele werktijden zijn zo gek nog niet

Aan het begin van je carrière kan het aardig wennen zijn: het leven van 9:00 – 17:00 uur. Een groot voordeel aan klantenservicefuncties is dat je werktijden beter aansluiten bij een flexibel leven. Je werkt in shifts. Je kunt het als verplichting zien: er wordt van je verwacht dat je ’s avonds werkt en af en toe in het weekend. Maar in de praktijk bekijken veel medewerkers het van de positieve kant. Op Indeed wordt de werkprivébalans door klantenservicemedewerkers van ING, Nationale Nederlanden en Florius gemiddeld beoordeeld met 3,83 uit 5 sterren. Een afspraak maken bij de tandarts of een uurtje langer slapen omdat je bij een oud studiegenoot op bezoek bent geweest is een stuk eenvoudiger als je geen vast kantoorschema volgt.

Reden 4: klantenservicemedewerkers gaan voor elkaar door het vuur

Een klantenservice ‘gezellig’ noemen dekt de lading niet. Het is immers geen woonkamer waar je samen een kop koffie drinkt, het is een werkplek. Maar op een klantenservice speelt emotie een veel grotere rol in het dagelijkse werk dan op andere afdelingen. Je krijgt de gedachten en gevoelens van tientallen klanten dagelijks voorgeschoteld. Soms zijn het leuke gesprekken, soms neutraal en soms minder leuk. Alles komt langs. De omgang met deze achtbaan aan emoties schept een onderlinge band die uniek is in het werkleven. Klantenservice-afdelingen zijn hecht en betrokken bij elkaar.

Vooroordeel ontkracht: het is ‘simpel’ werk

Nee. Het is geen simpel werk. Je gebruikt en ontwikkelt zowel je klassieke als je emotionele intelligentie. De inhoud van de vragen als Klantenservicemedewerker Hypotheken daagt je kennis in het begin zeker uit. Sommige vragen krijg je regelmatig en worden routinematig. Maar wanneer je niet van plan bent om veertig jaar lang op een klantenservice te werken is dit geen probleem.

Een start als Klantenservicemedewerker Hypotheken is wat ons betreft een goede start van je carrière!

Interesse gewekt? Je vindt onze actuele vacatures hier.