Hoe ziet de perfecte LinkedIN foto eruit?

Thuis op je Werk – 9 maart 2021 door Fons Vaneker

Een perfecte zakelijke foto op LinkedIN zegt meer dan duizend woorden. Wees je hier bewust van en neem het serieus. In het digitale tijdperk en des te meer in het Corona tijdperk is LinkedIN het voornaamste kanaal voor je personal branding. Daarom geven we je in deze blog een aantal tips voor het maken van de perfecte LinkedIN foto.

Kleding: aanraders en afraders

Denk vantevoren goed na over je kleding. De kleding die je draagt moet een professionele uitstraling hebben en bij je passen. Er zijn een aantal keuzes waar je over na moet denken. Ten eerste: de kleuren. Er zijn een aantal kleuren die je het beste kunt vermijden: wit, geel, oranje en rood.

Wit en felle kleuren zijn af te raden

Bij witte kledingstukken is het risico op overbelichting groter. Felle kleuren als geel en oranje zijn zeer geschikt om sympathie op te wekken. Een foto waarop je in een kleurrijke bloes onder de Spaanse zon staat, brengt de boodschap over dat je maximaal geniet van je vakantie. Maar voor een zakelijk platform komt het wat te joviaal over. Rood past beter bij zaken doen. De passie die je uitstraalt kan positief worden opgevat. Door rood te dragen kom je krachtig over. Voor salesgerichte functies is het een goede kleur. Het enige probleem is de focus van de foto: die trek je weg bij je gezicht. Rood leidt af van het onderwerp van de foto: jij. Beter niet doen dus.

Blauw, grijs en zwart zijn aan te raden

De volgende kleuren zijn wel aan te raden: blauw, grijs, zwart en groen (als je het aandurft). Blauw staat voor betrouwbaarheid, verstand en intelligentie. In Nederland is blauw bovendien de meest gebruikte kleur in logo’s bij financiële dienstverleners. Redenen genoeg om voor blauw te kiezen wanneer je bij een bank of verzekeraar solliciteert.

Grijs mag dan saai zijn, het is wel degelijk. Zwart is ideaal omdat het neutraal is en omdat zwart nooit problemen met belichting of schaduw veroorzaakt op een foto. Groen wekt ook voornamelijk positieve associaties op en is bovendien de kleur van de natuur, éen van de redenen waardoor het in 2021 volgens ingewijden dé modekleur wordt. Mocht je de veilige kleuren blauw, grijs en zwart wat saai vinden, dan zou je een persoonlijke tintje kunnen toevoegen door groen te gebruiken. En ook voor groen geldt overigens dat het heel veel wordt gebruikt in logo’s van financiële dienstverleners.

Draag effen kleding

Vermijd strepen, bolletjes en andere patronen. Ten eerste bestaat er een risico dat het afleidt en ten tweede kunnen de vormen op de foto een eigen leven gaan leiden.

Kleding moet bij jou passen

Tot slot het belangrijkste: de kleding moet passen bij jouw zakelijke persoon. Jij moet je er goed bij voelen. Hier mag je best even over na denken. Houd rekening met de voorname rol die de ogen spelen bij de communicatie met anderen. Probeer wat kleuren uit en bekijk welke je ogen het beste accentueren. Betrek anderen bij dit proces. 

De dag zelf: waar moet je aan denken

We gaan er voor het gemak vanuit dat je iemand anders de foto laat maken. Selfies zijn absoluut not done. Huur een zakelijke fotograaf in of vraag iemand uit je directe omgeving, maar maak geen selfie!

Kijk in de spiegel

Kijk een laatste keer in de spiegel voor je begint. Haar en kleding in orde? Dan kan het schieten beginnen.

Zet je zonnebril af

Heb je in deze fase nog steeds een zonnebril op? Zet hem af. Onderzoek wijst uit dat je een stuk minder sympathiek gevonden wordt als je een zonnebril draagt. Dit heeft te maken met het feit dat de ogen niet zichtbaar zijn. Draag je in het dagelijkse leven een bril? Maak de foto dan met bril. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen die op een foto een bril dragen als sympathieker én slimmer worden ervaren. Bovendien geeft dit een eerlijker beeld van hoe je er altijd uitziet. 

Kijk recht in de camera

Kijk recht in de camera zodat je goed contact maakt met de uiteindelijke ‘gebruiker’: de bezoeker van je LinkedIN-pagina.

Lach: maar niet met je mond wijd open

Laten we voor het gemak de fotolach in drie categorieën verdelen: de subtiele lach (met dichte mond), de glimlach (met je tanden zichtbaar) en de harde lach waarbij je mond verder open staat. De glimlach met zichtbare tanden blijkt uit onderzoek het meest geschikt voor een zakelijke foto: omdat je als sympathiek wordt ervaren, maar ook als capabel en invloedrijk.

Tips voor de fotograaf

Wanneer je naar een professionele fotograaf gaat, heb je de volgende tips niet nodig. Maar wanneer je ervoor kiest om iemand uit je omgeving een paar foto’s te laten schieten, denk dan aan de volgende zaken.

Lichtinval: zoveel mogelijk natuurlijk licht

Natuurlijk licht is altijd beter dan gemaakt licht. Maak je foto daarom dicht bij een raam zodat je maximaal gebruik kunt maken van het daglicht. Zorg er hoe dan ook voor dat de foto nooit te donker wordt.

Denk na over de achtergrond

De achtergrond mag niet afleiden. Ga dus niet voor een muur staan met behang met motief. Stem de kleur van de achtergrond af op je kleding. Een grijze achtergrond is doorgaans de beste keuze. Laat je een bekende de foto’s schieten? Probeer dan meerdere outfits uit om er zeker van te zijn dat je niet opgaat in de achtergrond. Ga je naar een professionele fotograaf? Neem dan meerdere kledingsets mee voor het geval de achtergrond niet bij jouw kledingkeuze past.

Jouw gezicht, van vooraf

Bij de ideale zakelijke foto staat je gezicht centraal en is alleen een deel van je schouders zichtbaar. Zodat je gezicht ook voor een Smartphonegebruiker snel zichtbaar is. Geen uitgezoomde foto’s dus.

Vertel één verhaal over al je vindbare kanalen

Zorg voor uniformiteit in je online presentatie. Zet je super professionele LinkedIN-foto dus ook op je CV, zodat deze dezelfde indruk wekt. Gebruik de mogelijkheid om een banner te maken, die zichtbaar is op je persoonlijke profiel. Met behulp van Canva is dit betrekkelijk eenvoudig. 

Tot slot: check je privacyinstellingen op andere Social Media zoals Facebook. Scherm alles af. Het zou jammer zijn als je toekomstige opdrachtgever een foto van jou met een biertje of wijntje tegenkomt al Googelend, nadat je al die moeite hebt gestoken in het maken van de perfecte LinkedIN foto!