Goede kandidaten vinden in een krappe arbeidsmarkt

23 november 2021 door Fons Vaneker

De krapte op de arbeidsmarkt is in 2021 hoger dan ooit, zo blijkt uit cijfers van de Intelligence Group. Geschikte kandidaten verleiden is daarom nóg belangrijker geworden. Langer nadenken over de inhoud van je vacatureteksten is in deze tijd zeker aan te raden. Met deze vijf tips vind je zelfs in deze tijd goede kandidaten. Carrierecafe past ze zelf allemaal toe in de praktijk, we raden je aan om dit ook te doen!

Tip 1: Bekijk de 'functie-eisen' vanuit de ogen van de kandidaat

Tip 1 is verreweg het meest van belang bij het verleiden van kandidaten. Als opdrachtgever kun je alle eisen die je hebt ‘omrekenen’ naar een wens voor de kandidaat. Een voorbeeld: zoek je iemand die twee avonden in de week ‘moet’ werken? Moeten is geen geschikt werkwoord voor een kraptemarkt. Draai het om: wat heeft de kandidaat hier aan?

Een voorbeeld: je hebt geen behoefte aan een 9 tot 5 rooster. Je werkt liever flexibel, zodat je jouw kind twee keer in de week naar school kan brengen. Of zodat je een keer lekker uit kan slapen. Je bent immers een avondmens.

Is dit een voorbeeld van mooier maken dan het is? Mogelijk. Maar het draait er vooral om dat je duidelijk maakt dat flexibiliteit twee kanten op gaat: wij vragen wat van je als opdrachtgever, maar we geven je er ook wat voor terug. Door ‘eisen’ te stellen geef je de indruk dat de belangen van de kandidaat ondergeschikt zijn. 

Tekst gaat verder onder de foto

Tip 2: Communiceer glashelder over het thuiswerkbeleid

Voor de Corona Crisis was thuiswerken de uitzondering op de regel. Inmiddels is het eerder de regel en is op kantoor werken de uitzondering. Hybride werken is een hot topic. Uit nieuwsgierigheid hebben we een poll geplaatst op LinkedIN over dit thema. Wat blijkt? Slechts 15% van onze volgers wil terug naar kantoor als de crisis helemaal voorbij is. Het hybride rooster is het meest populair.

In onderstaande tabel zie je het resultaat van onze LinkedIN-poll. Zodra er van mijn werkgever weer op kantoor gewerkt mag worden….

Antwoord Percentage respondenten
Ga ik fulltime naar kantoor 15%
Ga ik voor een 50/50 rooster 45%
Werk ik zoveel mogelijk thuis 40%

 

Communiceer daarom heel helder wat de thuiswerkaanpak van je organisatie is. Denk hierbij ook aan het inwerktraject: gebeurt dit op afstand of op kantoor? Communiceer ook wat de toekomstvisie is: wat gebeurt er zodra de Crisis helemaal voorbij is?

Tip 3: Stel vast waarom jouw vacature uniek is

Een beter salaris is de belangrijkste reden om van baan te wisselen. Maar: het is niet de enige reden. De inhoud én de uitdaging van het werk staan ook in de top tien van pullfactoren om een nieuwe baan te accepteren. Ook afwisseling in het werk is belangrijk. Pak deze drie factoren samen en formuleer een antwoord op de vraag: waarom is mijn vacature uniek?

Dit proces hoeft geen uren te duren. Om het makkelijker te maken zetten we een aantal relevante deelvragen op een rij. Beantwoord deze vragen en je bent al een stap verder:

  • Met welke doelgroepen krijgt de kandidaat te maken?
  • Wat is het niveau van de dossiers die je behandelt (back- en midoffice) of de vragen die je binnen krijgt (frontoffice)?
  • Groeit het niveau van werk wat je doet met je mee?
  • Hoe gaat de gemiddelde werkdag van de kandidaat eruit zien?
  • Krijgt de kandidaat de ruimte om mee te denken over processen?
  • Krijgt de kandidaat de ruimte om aan projecten deel te nemen?

Voorkom dat een vacature saaier lijkt dan hij daadwerkelijk is. Dit kun je doen door meer aandacht te besteden aan specifieke kenmerken dan aan generieke kenmerken. Met name bij banen met een repeterend karakter. 'De boekhouding doen voor twaalf klanten uit verschillende sectoren' klinkt bijvoorbeeld een stuk afwisselender dan 'de boekhouding doen'.

Tip 4: Stel vast waarom jouw bedrijf uniek is

Uit het onderzoek van Intelligence Group blijkt ook dat werksfeer en zelfstandigheid in de functie heel belangrijk zijn. De afdeling HR van je eigen bedrijf heeft ongetwijfeld een goed document die de Employer Branding-aanpak beschrijft. Communiceer duidelijk over de bedrijfsstructuur en over de werkcultuur. Werk je voor een MKB-bedrijf en dit alles nieuw voor je? Bedenk dan waarom kandidaten juist voor jou moeten kiezen.

Autonomie in het werk is voor de werkende Nederlander heel belangrijk. Communiceer daarom altijd de mate van vrijheid die een kandidaat heeft. Bijvoorbeeld: verantwoordelijk voor het volledig afhandelen van dossiers. Een kandidaat die dit leest, voelt zich serieus genomen. Voor Junior-functies geldt over het algemeen dat het juist handig is om duidelijk te maken dat er een vangnet is. Een starter op de arbeidsmarkt voelt zich niet comfortabel als hij of zij direct de eindverantwoordelijkheid moet dragen. 

Tekst gaat verder onder de foto

Tip 5: Denk aan de groep latente werkzoekenden

48% van de werkende Nederlanders is latent werkzoekend. Kortom: ze hebben een baan, maar ze kijken wel rond. De druk om werk te vinden is voor deze groep lager. Concurreren op salaris is bij deze groep een optie. Maar: het is niet de enige optie. De uitslag van onderstaande LinkedIN-poll laat zien dat werkgeluk in theorie zwaarder weegt dan salaris.

In onderstaande tabel zie je het resultaat van onze LinkedIN-poll. Je krijgt je droombaan aangeboden. Alles klopt. Het slechte nieuws: na stevig onderhandelen bieden ze je 10% minder salaris. Wat doe je?

Antwoord Percentage respondenten
Gat is te groot. Ik zeg nee 32%
Werkgeluk is alles. Ik zeg ja 68%

 

Pas onze tips structureel toe en je wordt aantrekkelijker voor zowel latente als actieve werkzoekenden! Hulp nodig bij het vinden van goede kandidaten? Neem dan gerust contact op! Carrierecafe Detachering heeft twintig jaar ervaring in het matchen van opdrachtgevers en kandidaten. Dus we helpen je graag!