Digitale onboarding bij de Rabobank: zo werkt dat

Dagelijkse Bankzaken – 12 juni 2020 door Fons Vaneker

Jacqueline (51) begint op 1 mei van dit jaar aan haar nieuwe avontuur bij de Rabobank Utrecht als CDD Analist. Een inwerktraject is in deze tijd anders dan normaal. Zo goed als alles moet digitaal en op afstand. Jacqueline vertelt ons over haar ervaringen met haar digitale onboarding bij de Rabobank.

Bronvermelding bannerfoto: Roel Slootweg / Shutterstock.com

De eerste dagen

Een digitale toegangspas is in het Corona tijdperk een onmisbaar hulpmiddel. Bij Rabobank wordt deze pas een SmartCard genoemd. Jacqueline haalt haar gloednieuwe laptop en de SmartCard op vrijdag 1 mei op. Eén van haar nieuwe collega’s van de IT-afdeling – één van de weinige afdelingen die voor hun werk nog op kantoor zijn – blijft een uur langer dan normaal om haar te helpen met het installeren van alle benodigde software op de laptop. Het overige deel van de vrijdag en de maandag erop vult ze in met het volgen van E-learnings. Omdat ze voor het derivatenproject van Rabobank al een aantal E-learnings heeft gevolgd, hoeft ze uiteindelijk maar vier digitale cursussen af te ronden.

De eerste kennismaking met haar nieuwe collega’s volgt op woensdag 6 mei. Een digitale kennismaking. Via Microsoft Teams. Twee inwerkbegeleiders stellen zich kort voor waarna de zes nieuwe leden van het team aan de beurt zijn. De inwerkbegeleiders worden de komende maand de hulplijn voor de nieuwe collega’s. Het voorstellen in Teams gaat goed. Af en toe zijn er wat verbindingsproblemen, maar voor het merendeel van de tijd verloopt het soepel.

De eerste afspraken worden in de agenda gepland en Jacqueline ontvangt een mail waarin alles staat wat ze de komende tijd kan verwachten. Te beginnen met een uitgebreide onboarding in de tweede week. Er wordt ook bekend gemaakt met welk dossier ze gaat beginnen in de week erna. Ook worden de definitieve begeleiders bekend gemaakt. Jacqueline heeft een goede klik – een digitale dan wel - met de hare, dus daar is ze blij mee.

Digitale pubquiz: frikandel is populairder dan kroket

Op donderdag 17:00 uur is het even tijd voor wat ontspanning: er staat een digitale pubquiz op het programma! De pubquiz zorgt voor een hoop hilarische momenten. Af en toe mist een deelnemer vanwege verbindingsproblemen een vraag en soms horen collega’s de antwoorden van andere deelnemers eerder dan de vraag zelf. De informele sfeer maakt het tot een groot succes. Een collega streamt zijn kippen live op het scherm. Dit zorgt voor een gezonde lach bij alle deelnemers. Ook de snackdiscussie zorgt voor een hoop hilariteit. Een collega is er stellig van overtuigd dat het antwoord op de vraag “Wat is de populairste snack van Nederland?” absoluut kroket moet zijn, niet frikandel zoals de quizmaster aangeeft. En hoewel Googlen absoluut not done is, zijn er toch vier teams die tot op de centimeter de afstand van de langste Kitesurfsprong ter wereld raden…..het levert gezellige discussies met een knipoog op.

De tweede week: onboarding

Tijdens de tweede week is Jacqueline bezig met haar onboarding. Eerst twee dagen intensief begeleid door de Hanzehogeschool Groningen en de laatste twee dagen van de week helemaal toegespitst op de Rabobank. Op woensdag is ze eigenlijk vrij maar volgt ze een workshop “Life after the Development Pool” uit eigen interesse. Na zo veel theorie is ze op vrijdag wel absoluut toe aan weekend.

De eerste ‘echte’ werkweek

In de week van 18-22 mei is het tijd om de eerste dossiers op te pakken. Het ‘echte’ werk kan beginnen. Jacqueline begint aan een dossier met een midden hoog risico, waar een andere nieuwe collega twee lage risico’s onderzoekt.

Maar ook in de derde werkweek is er nog veel theorie. Onder andere een workshop Siebel (CRM), een aantal kennissessies over Compliance en over UBO/Rechtsvormen passeren de revue. De toegang en kennis tot de relevante systemen is na deze week helemaal geregeld.

Complimenten voor de trainers van de Development Pool

In de laatste week van mei wordt de opgedane kennis van de opbouw van CDD-dossiers verder uitgebouwd. Jacqueline gaat verder met organogrammen. Deze kennis wordt uiteindelijk toegepast: die stap is al afgerond voor een alert terechtkomt bij Jacqueline en haar collega’s. Maar het is wel heel belangrijk om te weten hoe het is opgebouwd voor de afhandeling van dossiers. Jacqueline is wel blij dat het maken van organogrammen geen dagelijkse kost wordt voor haar: “wat een gepriegel!”

De stappen van de CDD-analyse worden steeds duidelijker. Na weer een serie kennissessies die week worden de werkzaamheden steeds concreter. De opbouw en volgorde van trainingen zijn gedurende de gehele periode zeer goed gestructureerd: bij iedere nieuwe stap in het CDD-proces is er een kennissessie of presentatie die daar direct op inhaakt.

Complimenten dus voor de trainers van de Development Pool!