Maak je motivatiebrief persoonlijk met deze tips

Contractbespreking – 17 mei 2017 door Erwin ter Horst

Je hebt de ideale vacature gevonden. Je CV opgesteld. Je kunt er niet meer onderuit: het schrijven van een motivatiebrief. De combinatie van je CV en brief moet leiden tot een uitnodiging voor een gesprek. Maar hoe zorg jij ervoor dat je brief opvalt? Een aantal tips van een ervaren kracht uit de recruitment wereld: directeur Erwin ter Horst van Carrierecafe.

Schrijf de motivatiebrief voor de lezer

Besef je dat de lezer van de motivatiebrief belangrijker is dan de schrijver ervan. Dat is stap één. Stel jezelf de vraag: wat verwacht de lezer – in het geval van Carrierecafe een recruiter – van de brief? Lees je eerste concept nog eens na met de ogen van een recruiter. Lees je terug waarom juist jij de geschikte kandidaat bent voor de openstaande vacature? Vertel je in de brief wat jij wilt vertellen, of waarmee je laat zien dat juist jij in aanmerking komt voor de openstaande functie?

Gebruik een consistente schrijfstijl

Een motivatiebrief is heel persoonlijk. Een schrijfstijl ook. Door consistent één schrijfstijl toe te passen die herkenbaar van jou is, ziet de lezer dat de brief écht authentiek en origineel van jou is. Recruiters hebben geen oordeel over de stijl. Ze willen echter wel zien dat het jouw brief is.

Schrijf actieve zinnen

Een actieve schrijfstijl leest makkelijker weg dan een passieve schrijfstijl. Bekijk de brief na het schrijven nog één keer heel kritisch. Kijk daarbij naar de schrijfstijl: is deze actief of passief? Bij een actieve schrijfstijl gebruik je tegenwoordige tijd, weinig bijzinnen en zo min mogelijk voltooide deelwoorden. Bij een passieve schrijfstijl gebruik je veel hulpwerkwoorden zoals kunnen, willen en zullen. Dit zwakt de boodschap af. Een voorbeeld ter verduidelijking:

Actief: Een actieve zin komt krachtig over.

Passief: Om een zin actief over te laten komen moet je de boodschap op een krachtige manier overbrengen. 

Deze voorbeelden lijken misschien gechargeerd. Maar neem van mij aan: 90% van de Nederlanders schrijft overwegend passieve teksten. Hoe je dit voorkomt? Zet eerst op een rij welke inhoud je over wilt brengen. Schrijf het daarna pas uit. Resultaat: het onderwerp van je zin staat vooraan in plaats van achteraan.

Maak de motivatiebrief persoonlijk

Je bent meer dan je CV. Maak dit duidelijk in je motivatiebrief en benoem hierin niet alleen professionele vaardigheden. Gebruik je hele persoon in je motivatie waarom je geschikt bent voor de openstaande vacature. Probeer bijvoorbeeld jouw persoonlijke interesses te koppelen aan de functie-eisen. Lees de vacaturetekst door en kijk of er overeenkomsten zijn tussen de functiekenmerken en jouw competenties, vaardigheden, interesses of andere factoren zoals de regio waarin je bent opgegroeid. Maak je motivatiebrief onderscheidend door persoonsgebonden kenmerken toe te voegen.

Voorbeelden voor een persoonsgebonden motivatiebrief

Mogelijk denk je: goede tip om persoonlijke kenmerken te gebruiken om mijn brief beter te maken, maar hoe dan? Een aantal voorbeelden.

In de tekst van de vacature waarop je reageert, vraagt men om een commerciële instelling. Jij speelt hierop in met de volgende alinea: “In mijn vrije tijd help ik mijn zus met het opstellen van het commerciële gedeelte van haar ondernemingsplan. Ik heb samen met haar de markt in kaart gebracht en gekeken hoe zij met product x zich kan onderscheiden van de concurrentie."

Ook kun je inspelen op de regio waar jij gaat werken. In het onderstaande voorbeeld solliciteer je voor de functie van Assistent Accountmanager MKB in de regio Utrecht:

“De regio waarin ik mogelijk kom te werken, spreekt mij aan. Ik ken Utrecht en de omgeving op mijn duimpje, omdat ik voor mijn vorige werkgever werkzaam ben geweest in de betreffende regio. Daarnaast ben ik zelf woonachtig in Nieuwegein. Een functie als Assistent Accountmanager MKB  in deze regio is voor mij daarom op het lijf geschreven.”

Tekst gaat verder onder de foto. 

Vermijd cliches in je motivatiebrief!

Clichés zijn waar. Dit geldt ook voor het cliché dat je geen clichés moet gebruiken in je motivatiebrief. De brief kan zich alleen onderscheiden als hij niet bol staat van clichématige zinnen die recruiters dagelijks onder ogen krijgen. Een tweetal voorbeelden van zinnen die je beter kunt vermijden.

”Ik ben een echte doorzetter.

”Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.”

”Ik zag de vacature X op vacaturesite Y en was direct enthousiast.”

Met name in de eerste alinea is originaliteit van groot belang. Een recruiter ziet deze als eerste en moet nog in de tekst worden meegenomen. Een begin met cliché wekt de indruk dat je voorbeeld motivatiebrief hebt gebruikt en deze wat hebt omschreven. Misschien lijkt dit efficiënt: maar hoe unieker de brief, hoe unieker de kansen! Lees de vacaturetekst goed door en ga in op de gevraagde competenties aan de hand van wie jij bent. En schrijf voor iedere functie een unieke brief!

Voorkom daarnaast een cliché afsluiting van je motivatiebrief door een originele slotzin te schrijven. Een goede manier om dit te doen, is door één of twee belangrijke kenmerken van de vacature te benadrukken in je slotzin. Analyseer de vacaturetekst, achterhaal waar de meeste vraag naar is (competenties, vaardigheden of kennis) en beschrijf waarom juist jij aan die vraag voldoet.

Ideale lengte voor een motivatiebrief

De ideale lengte voor een motivatiebrief staat niet helemaal vast. Juist omdat een goede brief op maat is, is de ideale lengte dat ook. Over het algemeen gesteld behoort de brief echter niet langer te zijn dan één A4. Na het lezen van dit A4tje moet de recruiter een duidelijk beeld hebben waarom jij in aanmerking voor de vacature komt en denkt te passen bij het bedrijf, functie en de cultuur.

Motivatiebrief voor CDD Analist

Carrierecafe Detachering is gespecialiseerd in de bankwereld. Vanuit onze ervaring kunnen we dus hele specifieke tips geven voor je motivatiebrief. Voor CDD Analisten bijvoorbeeld.

Er zijn drie zaken die je als solliciterende CDD Analist altijd moet beschrijven:

  • Wat is je ervaring met de doelgroep die je gaat onderzoeken (bijvoorbeeld grootzakelijke klanten)?
  • Wat is jouw maatschappelijke drijfveer?
  • Waarin ben je gespecialiseerd?

Doelgroepen

Met name kennis van grootzakelijke klanten geeft je een enorm voordeel. Banken zijn met name op zoek naar CDD Analisten die zakelijke dossiers kunnen oppakken. Heb je hier geen ervaring mee? Ook kennis van het MKB en van vermogende particulieren is relevant. Benoem alle doelgroepen die je hebt onderzocht.

Maatschappelijke drijfveer

Word je voorgesteld bij een bank als CDD Analist? Dan krijg je altijd een vraag die lijkt op “Wat is jouw maatschappelijke drijfveer?” Wees proactief en beantwoord deze vraag vantevoren al in je motivatiebrief.

Specialisatie

CDD-processen worden geautomatiseerd. Specialiseren is daarom het antwoord om ‘het apparaat’ voor te blijven. Beschrijf duidelijk waarin jij gespecialiseerd bent. Banken zijn nauwelijks op zoek naar generieke Analisten.

Motivatiebrief Bijzonder Beheer

Ook voor Bijzonder Beheer-medewerkers hebben we een aantal hele specifieke tips.

Verwerk de volgende gegevens in je motivatiebrief

  • Waarom pas jij bij de bedrijfscultuur?
  • Hoe kom jij tot een balans tussen empathie en resultaat?
  • Hoe ga jij om met ‘lastige’ klanten?

Bedrijfscultuur

De match tussen jou en de bedrijfscultuur van je nieuwe opdrachtgever is altijd van groot belang. Maar voor een Bijzonder Beheer-functie is dit nóg belangrijker. Dit heeft te maken met de aanpak van de bank waarbij je gaat werken. Die moet bij je passen. Vaak is de aanpak van de bank afhankelijk van de overkoepelende cultuur. Goed inlezen en proactief benoemen is het advies!

Empathie en resultaat

Begrip hebben voor de klant, maar toch tot een oplossing komen die ook voor de bank acceptabel is. De grote kunst van Bijzonder Beheer is het vinden van een perfecte balans tussen beiden. Benoem in je brief hoe jij dit aanpakt.

Lastige klanten

Over geld praten blijft lastig. Dus niet al je gesprekken zullen prettig verlopen. Beschrijf daarom hoe jij ‘lastige klanten’ toch aan het luisteren of praten krijgt. En hoe je tot een resultaat komt.

Deze tips in de praktijk toepassen? Bezoek dan ons vacature-aanbod?

Bekijk dan ons actuele vacature-aanbod!